Allergieën

Een allergische reactie is een overdreven reactie van het immuunsysteem. De klachten die men ervaart komen door stofjes die ontstaan door dat de eigen lichaamscellen beschadigd raken.
Het vermijden van specifieke voeding of vermijden van bepaalde bezigheden is dan ook symptoombestrijding.

Veel verstandiger is, is om de barriéres die je lichaam van nature heeft sterk genoeg te maken zodat je geen immuunreactie nodig hebt. Lichaamsbarriéres zijn o.a.: de huid, de darmen, de luchtwegen, de ogen, de gewrichten.

Bij voedselallergie is het een combinatie van die barriéres en de vertering. Immers, als de voeding goed wordt verteerd zijn het bouwstoffen en geen potentieel gevaarlijke stoffen waar je lichaam vreemd op hoeft te reageren.

Doordat het lichaam de voedingstoffen niet goed verteerd blijven er voedselresten achter in het lichaam. Dit kan allerlei klachten gaan veroorzaken.

De lijst hieronder geeft een beeld van de lichamelijke klachten die o.a. kunnen ontstaan door een overdreven reactie van het immuunsysteem:

ADHD
Vermoeidheid
Voedselallergie
Zonneallergie

Dit is een greep uit de talloze klachten die er zijn in de huidige maatschappij.